Audi a jeho náskok vďaka technike…
Napísal Kamil
Zaradené pod DŽENTLMEN, ZA VOLANTOM
K dokonalému imidžu mladého a úspešného človeka zaiste patrí spoľahlivé auto. V sérii článkov si priblížime značku, ktorá je prvá nielen v abecede…
V roku 1909 založil August Horch v Zwickau jeho prvý podnik. Od roku 1910 sa na trhu prezentuje pod značkou Audi, čo je latinský preklad mena Horch. Firma Audi sa prednostne orientovala na výrobu automobilov vyššej triedy. Vďaka vzrušujúcim úspechom v medzinárodných alpských pretekoch v Rakúsku (1912 – 1914) sa Audi opodstatnene stalo elitnou značkou. Toľko stručná história jednej z najvzrušujúcejšich prémiových značiek sveta.
Presne o 24 dní vypukne radostná oslava storočnice tejto známej automobilky, ktorá patrí k perle v skupine Volkswagen. Ovšem to, čo audi preslávilo najviac je „Náskok vďaka technike“ a tým je zaiste pohon všetkých kolies QUATTRO.
Uplynulo už 25 rokov od chvíle, kedy Audi získalo prvý svetový titul v rally. O dva roky skôr predstavili prvý sériovo vyrábaný osobný automobil so stálym pohonom všetkých kolies. Myšlienka skonštruovať automobil s pohonom všetkých kolies nebola ničím prevratným, keďže už v roku 1903 bol týmto pohonom vybavený Spyker 50 HP ako prvé auto na svete. Pre nespoľahlivosť sa však na trh nedostal. Ani ďalšie pokusy na seba nenechali dlho čakať.
Pri vývoji „štvorkolky“ zohral v Audi dôležitú úlohu pre potreby Bundeswehru pripravený terénny automobil Mungo 4×4, ktorého technika z 50. rokov nebola dlho prekonaná. V neskorších rokoch poslúžila ako základ svojmu nástupcovi VW Iltis. Aby mohlo Audi, ktoré auto vyvinulo, odskúšalo i vyrobilo, názorne demonštrovať prevahu, vyslalo v roku 1980 štyri autá na Rally Paríž-Dakar. Pri prvej účasti továrenského týmu skončili všetky automobily v prvej desiatke. Systém pohonu všetkých kolies je dnes stále populárnejší a takmer každá významnejšia značka má vo svojom programe osobný automobil s pohonom všetkých kolies. Najväčšiu zásluhu na rozvoji osobných automobilov s pohonom Quattro má však automobilka Audi. Impulzom pre vznik systému quattro boli stále výkonnejšie motory a problém s prenosom sily na prednú alebo zadnú nápravu. Sila motora sa tak rozdelila na všetky štyri kolesá, čím sa zlepšila bezpečnosť a trakcia pri zrýchlení. Dnes sa vo výrobnom programe značky nachádza viac ako 74 modelov s pohonom quattro.
Princíp náhonu QUATTRO je jednoduchý: rovnako, ako štyri brzdy zaručujú lepšie brzdenie, štyri poháňané kolesá umožňujú lepšiu akceleráciu a stabilitu v zákrutách.
Stály pohon všetkých kolies Audi quattro® je systematickou aplikáciou tohto základného fyzikálneho princípu.
Ale to nie je všetko: v závislosti od jazdnej situácie a povrchu cesty rozdeľuje quattro® hnaciu silu permanentne a plynulo medzi prednú a zadnú nápravu. Najmä na klzkom povrchu to znamená lepšiu trakciu a bezpečnosť, dokonca aj v podmienkach, kde vozidlá s jednou poháňanou nápravou úplne strácajú adhéziu.
Čiže systém stáleho pohonu Quattro sa stará o distribúciu krútiaceho momentu na predné a zadné kolesá v pomere 40 % ku 60 %. V momente, keď sa predné kolesá prekĺznu, záber predných kolies poklesne na 15 % v prospech zadnej nápravy. Treba podčiarknúť, že audi quattro problémy s trakciou nepozná, nuž pokojne s ním môžete opustiť asfaltky a križovať po lesných či po poľných cestách hoci aj pokrytých snehom. Znamená to nielen lepšiu trakciu ale aj vyššiu bezpečnosť pre posádku vozidla.
V roku 2010 príde na trh model Audi A1 – malý automobil segmentu premium, ktorým Audi vstúpi do nového segmentu trhu. Auto s typickými génmi Audi rozšíri modelovú paletu smerom nadol a ďalej zvýši atraktivitu značky Audi, predovšetkým u mladých zákazníkov.
httpv://www.youtube.com/watch?v=LJp82_6d2KQ&translated=1
Komentáre
Povedzte nám, čo si myslíte ......
Musíte byť prihlásený na pridanie komentára.