- Mladý a úspešný – sebadôvera, vzťahy, financie, kariéra, vodcovstvo, zdravie a fitness - http://www.mlady-uspesny.sk -

Ako dodržať novoročné predsavzatia

Nie som fanúšikom novoročných predsavzatí. Vieme, že ľudia dodržiavajú menej ako 5% novoročných predsavzatí a myslím si, že veľkou príčinou tohto je, že čokoľvek, čo sa snažíme v našich životoch zmeniť, je naozaj len o sebadisciplíne.

Uvedomil som si to po rokoch štúdií toho, čo zistili psychológovia, čo robí ľudí šťastnými. A ukazuje sa, že všetko, o čom vieme, že nás robí šťastnými, vedie ku tomu, aby sme mali sebadisciplínu v robení toho, čo chceme robiť.

Takže novoročné predsavzatia samozrejme nefungujú preto, že je to len čin reči „Chcem urobiť zmenu, ale neurobím to teraz. Urobím to v januári.“ Toto nie je sebadisciplína. Je to odkladanie, však?

Ak chcete vo svojom živote urobiť zmenu, môžete začať práve teraz a to s niečím, čo nie je také ťažké zmeniť.

1. Začnite v malom.

Najlepším spôsobom niečo zmeniť je začať niečím malým, relatívne jednoduchým a nie nevyhnutne súvisiacim s tým, čo chcete zmeniť.

Napríklad, ak sa chystáte povedať si, že každý deň budete dochádzať do telocvične, môžete zmeniť svoj život. Nemusíte sa prinútiť k tomu, aby ste cvičili. Pravdepodobne cvičiť budete, ale môžete si povedať, že sa musíte do telocvične len dostaviť autom. A musíte svoj deň zorganizovať tak, aby sa vám to podarilo. A ak do telocvične skutočne pôjdete, potom budete lepšie jesť. Takže nepotrebujete cieľ, aby ste lepšie cvičili alebo zdravšie jedli. Musíte len zmeniť svoj denný program tak, aby ste došoférovali ku telocvični a sedeli hoci v aute na parkovisku.

2. Po troch týždňoch rozmýšľajte nad zvýšením

A ďalšie dobré správy: Vaše novoročné predsavzatia v skutočnosti zaberú len tri týždne. Pretože ak sa donútite k tomu, aby ste za tri týždne zmenili svoje správanie, váš mozog začne produkovať viac dopamínu. Je to reakcia na správanie, ktoré sa snažíte zmeniť. Napríklad, po troch týždňoch začne váš mozog uvoľňovať dopamín, keď si myslí, že idete do telocvične namiesto toho, keď si myslí, že do telocvične nejdete.

3. Správne pomenúvajte.

Dajte si pozor ako svoje ciele pomenúvate. Ak poviete: „Musím chodiť do telocvične častejšie“, zabudnite na to. Nikdy sa to nestane. Aby ste si správne definovali úlohy, musíte si ich rozdeliť na kroky. Mali by ste povedať: „Každý deň musím ísť autom do telocvične o 16:30 hod. a parkovisko nemôžem opustiť do 17:30 hod.“

Najväčším zdrojom úboho nazvaných cieľov je presvedčenie urobiť niečo na uspokojenie niekoho iného. Je veľmi ťažké napísať jasne pomenovaný cieľ, ak nevychádza z vášho vnútra. „Žiť v súlade s mojimi schopnosťami.“ Toto je skvelý príklad hrozného cieľa. A žiť v súlade so svojimi schopnosťami ani nie je skutočný cieľ. Myslím tým, čo je schopnosť? Ako ju spoznáte? Ako viete, že ste sa tam dostali? Ako to vyzerá?

4. Predstavujte si ako budete vyzerať.

Skúšajte odhaliť veľa trikov, ktoré vás udržia na vašej ceste za cieľom. Zaviažte sa úspechom k peniazom, hovorte o tom priateľom, atď…

Ale toto je trik, ktorý mám naozaj rád: Predstavujte si svoj cieľ.

Ak to neviete urobiť, neznamená to, že sa to netýka vášho cieľa. Znamená to, že váš cieľ je zlý. Psychológovia chápu, že ľudia len veľmi nepravdepodobne dosiahnu cieľ, ktorý si nevedia predstaviť. A univerzitné laboratóriá potvrdili túto teóriu a vzťahujú ju takmer na všetko. Od futbalu až po získanie práce.

5. Zabudnite na Nový rok. Začnite teraz.

Vyberte si jednu veľmi rozumnú vec, ktorú môžete vo vašom živote zmeniť za tri týždne. Len cvičte sebadisciplínu. Ani sa nestarajte o iné veľké veci, ktoré chcete zmeniť.

Začnite rok 2010 vytváraním si cesty k úspechu.