Tajomstvá správneho investovania najbohatšieho muža
Napísal Peter
Zaradené pod PRÍBEHY ÚSPEŠNÝCH, FINANCIE
John D. Rockefeller mal v živote dva ciele:
1. Zarobiť $100,000.
2. Dožiť sa 100 rokov.
Hoci sa mu nepodarilo dosiahnuť svoj druhý cieľ (chýbalo mu iba 26 mesiacov), ten prvý viac ako 1000-krát prekonal. Rockefeller veľmi rýchlo prišiel na to, že najrýchlejším a najjednoduchším spôsobom ako zarobiť peniaze je predávať „skutočné“ produkty, ktoré každá domácnosť potrebuje. Keď zistil, že ropa môže byť veľmi ľahko spracovaná na petrolej, vysokokvalitný olej na svietenie do lámp (autá a benzín prídu až neskôr), Rockefeller tu videl príležitosť pomôcť každej americkej rodine vysvietiť si svoj dom – a tak začal v roku 1863 podnikať v ropnom priemysle.
Do roku 1880 už mal pod kontrolou 95% z celkovej produkcie ropy v rámci USA. Jeho spoločnosť, Standard Oil, bola vzorom efektívnosti výdavkov a vertikálnej integrácie kontrolujúcej každú fázu produkcie ropy, rafinácie a distribúcie. Už vo veku 41 rokov si Rockefeller uvedomil, že vie zarábať tony peňazí. Vyhlásil:
„Som presvedčený, že schopnosť zarábať peniaze je darom od Boha – tak ako existujú umelecké vlohy pre hudbu, výtvarné umenie alebo literatúru a každý človek má ten svoj dar čo najviac pre dobro ľudstva rozvíjať, tak aj mojou povinnosťou je peniaze zarábať – a zarobiť ich čo najviac.“
Jedno rozhodnutie dokáže zaručiť bohatstvo
Rockefeller v roku 1896 ukončil riadenie prevádzky Standard Oil, no pred svojim odchodom urobil jedno rozhodnutie, ktoré mu zaistilo to, že zvyšných 41 rokov života strávil ako extrémne bohatý muž: ponechal si svoje podiely zo Standard Oil spolu s ich výnosmi.
Rok čo rok získaval úroky z podielov spoločnosti a až do smrti žil zo stáleho kapitálu, ktorý takýmto spôsobom získaval.
V roku 1911 Najvyšší súd v USA rozhodol, že v súlade s protimonopolným zákonom musí byť spoločnosť Standard Oil rozdelená na viac menších a nezávislých spoločností. Stále existujúce dcérske spoločnosti Standard Oil sú napríklad ExxonMobil alebo Chevron. Dnes by mala spoločnosť Standard Oil hodnotu viac ako 1 trilión dolárov.
Bohatí ľudia ostávajú praví
Pravé produkty – ako napríklad ropa – sú zdrojom skutočného kapitálu od súčasných zákazníkov a spoločností – a tento kapitál dokážu investorom aj distribuovať.
Investujte čo najlepšie
Skutočné bohatstvo, samozrejme, nedosiahnete investíciou v rámci akejkoľvek spoločnosti. Musíte vybrať iba tie najlepšie – spoločnosti, ktoré vykazujú čo najviac, ak nie všetky, z nasledujúcich charakteristík:
1. Vynikajúce riadenie: Zamestnani ludia s dobre vyvinutymi manazerskymi schopnostami so silnym vnutornym presvedcenim, su zakladnym motivom pre vysoky navrat zisku spolocnosti.
2. Finančná istota: Spoločnosti, ktoré sú solídne po finančnej stránke – dosť silné na to, aby sa udržali nad vodou v dobrých aj v zlých časoch – s väčšou pravdepodobnosťou v nasledujúcich rokoch dodržia aj prísľuby ohľadom Vašich investícií.
3. Konkurenčná prevaha: Spoločnosti ponúkajúce svoje produkty za nižšie ceny alebo ktorých produkty sú originálne a nenapodobiteľné, sú aj z dlhodobého hľadiska vysoko výnosnou a istou investíciou.
Kamil
Milá Martina,
ďakujeme Vám za fundované komentáre pod článkami na http://www.mlady-uspesny.sk. Teší nás Váš záujem nielen o našu stránku, ale aj o to, že sa snažíte „rásť“ – to cítiť z Vášho prejavu 🙂 . Cieľom akéhokoľvek článku na našej webstránke nie je propagovať „pohodlný americký model“, alebo niečo, čo bolo obrovskou príležitosťou pred 100 rokmi. Ale ponúknuť slovenskému čitateľovi inšpiráciu, či podnet ku zmene, ktorá sa dá realizovať v našich zemepisných šírkach. Na Slovensku – pre Slovákov. Musíme však všetci úprimne uznať, že aj myšlienka, ktorá spôsobila ohromný úspech v minulosti, môže nájsť svoje uplatnenie aj dnes. Nemusíme objaviť novú Ameriku, alebo koleso aby sme boli „in“. Je jedno či dnešný svet preferuje internet, rýchlosť, automatizovanie a triedenie dát, komprimované súbory, alebo videokonferencie cez satelit. Stále tu zostáva človek so svojimi túžbami, srdcom plným očakávaní a snahou niečo dosiahnuť. Najväčším problémom dneška ( a práve na Slovensku) sú vzťahy – doma i na pracovisku. Úroveň komunikácie nezvyšuje používanie e-mailov, isq, Skypu alebo Facebooku, ale ochota počúvať, snaha porozmieť, nechať sa inšpirovať… a určite by ste pridali množstvo svojich skúseností a dobre mienených rád. Cieľom Mlady-Uspesny je inšpirovať, motivovať a nadchnúť všetkých tých, ktorí chcú žiť, poznávať, milovať a nechať odkaz. Ja osobne som presvedčený, že Vy Martina medzi takých ľudí patríte! Želáme Vám veľa nadšenia a radosti zo života. Ďakujeme.
za tím Mladý a Úspešný
Kamil Križan