Jednoduchý obchodný úspech
Napísal Peter
Zaradené pod KARIÉRA, PODNIKANIE
Čítali ste knihu Michaela Gerbera „E-myth“? Obsahuje niekoľko nádherných nahliadnutí na nadšených ľudí s úžasnými nápadmi, ale s nedostatkom skúseností pre rast profitujúceho biznisu.
Mnohí z týchto ľudí skončilo v práci, ktorú ani nechceli robiť a nie sú v nej ani dobrí. Takto sú vedení k nešťastiu a stresu, pretože nemôžu robiť to, v čo veria, hoci by to robili, ak by mali šancu.
Gerberovo riešenie v jeho knihe E-Myth je robiť to, v čom ste dobrí, budovať systémy a získavať ľudí, ktorí budú robiť za vás to, čo vy nenávidite a v čom pravdepodobne nie ste dobrí. Ak robíte toto, dosiahnete potenciál zožať finančnú odmenu a slobodu, ktorá prichádza z vytvárania biznisov bez toho, aby obmedzovali vaše vlastné jedinečné schopnosti a záujmy.
Znie to skvele. Vlastne, ja som touto cestou vybudoval, vypestoval a predal niekoľko menších firiem, kde teraz môžem pracovať len 3 – 4 hodiny denne a stále mám solídny príjem.
Ale práve keď píšem tieto príspevky pre www.mlady-uspesny.sk, rozmýšľam o pravom zmysle úspechu v biznise a čo to pre mňa znamená.
V Nairobi, v Keni, mám dobrého priateľa, ktorý je spoluzakladateľom malej safari spoločnosti. Má niečo cez 30 rokov, žiadnu priateľku, žiadne deti. Jeho cieľom je zistiť ako vybudovať jeho firmu tak rýchlo ako je to len možné, získať viac klientov, zamestnancov a stať sa známym vo svete afrického Safari.
Keď hovoril o svojej predstave, začal som sa smiať a on sa opýtal prečo.
Povedal som, že ja som už začal a budoval niekoľko spoločností s platením nájomného, zamestnancami, administratívnymi silami atď. A teraz mám cez 30 rokov a mojou najväčšou výzvou je zistiť ako pokračovať v robení toho, čo mám rád, v raste môjho príjmu, ale dramaticky obmedziť môj stupeň dennej obťažnosti, administratívnych síl, manažmentu a stresu.
Povedal som to preto, že viem, že nechcem dosiahnuť typický podnikateľský úspech a potom zomrieť zo stresu spojeného s infarktom. Chcem mať „jednoduchý podnikateľský úspech.“
Vidíte, nezáleží na tom, akí dobrí sú moji partneri, hudobníci alebo zamestnanci, aké skvelé sú moje produkty alebo služby. Ako hlava biznisu, stále som muž s obrovským duševným bremenom toho, aby všetko fungovalo a profitovalo, so zodpovednosťou slúžiť mojim zákazníkom, fanúšikom, darcom a priateľom.
Je to ako muž v cirkuse, ktorý točí taniermi na tyči. Je ťažké dostať 6 točiacich sa tanierov do vzduchu, ale ak to raz urobíte, vyzerá to vynikajúco a už tiež nie je ťažké udržať ich v behu. Publikom to miluje a ešte viac tlieska, aby to videlo znova. Ale po hodine sa vaša ruka unaví, vaše oči stratia koncentráciu a potom zistíte, že publikum opustilo miestnosť a taniere sa rozbili o zem.
To nie je kritérium mojej hodnoty, dosahu alebo úspechu. Je to viac o:
- budovaní úspešných profitujúcich spoločností okolo aktivít, ľudí a prostredia, pre ktoré mám vášeň, kým redukujem zložitosť, manažment, administratívnych pracovníkov nakoľko je to len možné.
Túto koncepciu nazývam „jednoduchý podnikateľský úspech“.
Takže, keď začnem rozbiehať ďalší projekt (áno, túto webovú stránku www.mlady-uspesny.sk a jej sestru – www.mlada-uspesna.sk), beriem do úvahy iný typ podnikateľského modelu. Je to spôsob podeliť sa a robiť to, pre čo som zapálený (učenie princípov úspechu) a to cestou, ktorá má potenciál získať profit, ale neberie na seba bremeno rastu tradičnej spoločnosti s kanceláriami, zamestnancami a problémami manažmentu.
Jednoduchý podnikateľský úspech je o budovaní biznisov bez toho, aby sme z nich robili veľký komplex.
Aké sú niektoré príklady pri budovaní jednoduchého biznisu?
- Zvoliť si licenciu pred výrobou – Skôr ako na seba zobrať bremeno výroby produktu, radšej získať licenciu na nápad. Nechajte niekoho iného budovať to a vziať si časť profitu.
- Podporiť dobre existujúce projekty namiesto budovania nových – Napríklad – Keď vybudujem internetovú marketingovú stratégiu pre spoločnosť, namiesto toho, aby som si vzal trocha honoráru, urobím to radšej zadarmo a potom si účtujem za každého zákazníka, ktorého spoločnosť získa prostredníctvom webovej stratégie.
- Zvoliť si radšej internet namiesto budovania – použite technológiu efektívne. Nezatvárajte sa každý deň do kancelárie.
- Kopírovať nápady iných biznisov – Keď to funguje niekde inde, potom je to dobrá šanca s niekoľkými malými zmenami, že to bude fungovať aj v inom odvetví.
- Radšej vziať „živnostníka“ ako „zamestnanca“. Je oveľa ľahšie vymeniť ich ak ich už nepotrebujete alebo ich vyhodiť, ak nevykonávajú dobrú prácu.
Skvelým príkladom týchto bodov je môj priateľ, ktorý je finančne veľmi úspešný, ale pracuje doma, má jedného asistenta v Indii a ak by denne nešiel do telocvične (vo svojom dome), zarobil by oveľa viac peňazí. Ale načo?
Jednoduchý podnikateľský úspech sa nemusí hodiť každému.
Ja pracujem ťažko a vždy budem. Takže nie je to o tom, že sa pracuje menej.
Ale nachádzam sa v bode môjho života, keď cítim, že som dokázal, čo som potreboval dokázať a naozaj chcem ukotviť svoj život v jednoduchších vodách. To neznamená akceptovať horšie štandardy života alebo príjmu. Len to znamená zjednodušovať biznis a dosiahnuť tak možnosť robiť to, čo milujem, zmeniť životy iných a odpratať z procesu veľa obtiažností, omylov a stresu.
Nepotrebujem sa stať veľkým, nezáleží mi na veľkosti, nepotrebujem, aby všetci poznali moje meno.
Chcem len byť schopný pracovať s vášňou, byť finančne slobodný a mať miesto v duši na potechu z toho, ak niečo dosiahnem. A pre mňa to je o pripojení prieskumnej otázky jednoduchosti po úsilie o vášeň a prosperitu.
Ako to bude fungovať? Neviem. Dám vám vedieť, keď sa veci rozvinú.
A ako vždy, len myslím nahlas.
Tak som zvedavý. A vy?
Čo si o tom všetkom myslíte? Dajte mi vedieť v komentároch.
chrismajo
Paráda a ďakujem, o toto sa momentálne snažím aj ja….aj keď vo mne bol pocit treba zmeniť, zjednodušiť všetko….ale nevedel som to pomenovať a hlavne vysvetliť to mojmu analytickému mysleniu. Je to ako pri ZenHabits 🙂 …mať v hlave starosť maximálne len o 100vecí a to vrátane vecí osobnej potreby (nohavice, kefka na zuby, mobil, nájom a pod.) Hlavne je nepresiahnuť 100 vecí.
Omega
Skúste jednoduchý obchodný úspech v praxi.
Bližšie na http://www.revolucni-prijem.cz/1C17F1