Ako získať rešpekt vo svojej profesii

Napísal  
Zaradené pod FINANCIE

ziskat respektSkúste si predstaviť, že ste niečo ako produkt na polici v supermarkete: Chcete byť obľúbenou a vyhľadávanou značkou ako napríklad coca-cola – alebo síce praktickou, no absolútne nudnou a nezaujímavou značkou, ktorú nikto nepozná?

Váš profesionálny život je v mnohých ohľadoch ako značka v supermarkete. Bez lesklého obalu ste iba ďalším radovým výrobkom, ktorý sa dá kúpiť prakticky kdekoľvek. Ak však budete významnou a nejakým spôsobom rozpoznateľnou značkou, Vaša hodnota stúpne a v konečnom dôsledku budete aj uprednostnený pred iným, neznámym človekom vedľa Vás.

Tak ako sa žiadna populárna značka nestane známou z jedného dňa na druhý, tak si ani Vy nevytvoríte meno a neprídete k veľkej sume peňazí len tak náhodou. Bude si to vyžadovať veľmi veľa práce a odvahu využiť každú príležitosť, aby ste dali o sebe vedieť. Našťastie, vytvorenie svojej značky si nevyžaduje ani obrovský rozpočet, ani špecializovanú PR firmu. Všetko totiž dokážete urobiť aj Vy sám.

Staňte sa pre niečo známym

Vytváranie si svojej značky začína jej definovaním. Chcete byť niečím charakteristický; ako napríklad “odborník na grafiku a dizajn” alebo “najlepší predajca.” Chcete byť produktom, ktorý si ľudia budú chcieť kúpiť – v tomto zmysle si aj vytvorte svoje meno a odkaz.

Vytváranie svojej značky a mena sa dá prirovnať k vytváraniu politického programu – stále chcete povedať to isté, no trochu odlišným spôsobom. Seth Godin napísal takmer tucet kníh o marketingu, ktoré vlastne hovoria stále o tom istom. Propaguje ich však pod značkou Seth Godin, čo je “najvyhľadávanejší odborník v oblasti marketingu.”

Začnite na internete

Ešte predtým, ako sa objavíte na obrazovke Markízy ako platený hovorca, musíte najprv dobyť svet inernetu. Najjednoduchší spôsob ako začať, je vytvoriť si vlastný blog zameraný na oblasť Vašej kvalifikácie. Keďže si budujete svoju značku, musíte byť profesionál a svoj blog najmenej raz do týždňa aktualizovať.

Aj keď zo začiatku bude Váš blog čítať iba pár Vašich priateľov, pravidelné aktualizovanie obsahu danej problematiky Vám umožní postupne vylepšiť tému Vášho profesionálneho pôsobenia, a aj Váš odkaz.

Neobmedzujte túto svoju verejnú činnosť iba na vlastnú tematiku. Mnohí experti sa v snahe vybudovať a udržať si rešpekt zapájajú aj do iných blogov a zúčastňujú sa aj rôznych online diskusií. Táto účasť Vám poslúži k Vášmu ďalšiemu vzdelávaniu a tiež v propagácii svojho mena ako experta v danej oblasti.

Napíšte knihu

Predtým ako budete čítať ďalej, povedzme si, prečo by ste vlastne mali nejakú knihu napísať. Nič nepovie o Vašej expertíze v danej oblasti viac ako to, že budete autorom knihy, ktorá pojednáva o problematike z oblasti Vašej kvalifikácie. Pamätajte, že titul a odbornosť, ktorá sa prisudzuje autorom kníh, nemá nič spoločné s tým, koľko ľudí túto knihu prečíta. Dôležitý je fakt, že vôbec nejakú knihu napísali.

Dokonca si ani nemusíte hľadať žiadne vydavateľstvo. V dnešnej dobe môžete celkom jednoducho publikovať svoje vlastné brožúrky za celkom prijateľnú cenu. Stačí, ak máte čo povedať.

Vaša kniha nemusí byť práve encyklopédiou prírodnej histórie – stačí, ak to bude 20-stranový text vo Worde, alebo Pages,  ktorý bude vo forme 100-stranovej brožúrky. Jednoducho napíšte knihu a urobte ju dostupnou k voľnému zakúpeniu.

Píšte články do novín a zlepšujte si svoj rečnícky prejav…

Píšte články do miestnych novín

Na rozdiel od všeobecne rozšíreného presvedčenia, nemusíte byť práve skúseným novinárom, aby ste napísali nejaký článok do Vašich miestnych novín. Váš článok pravdepodobne nebude uverejnený v SME, no na publikovanie vo Vašich miestnych novinách stačí, aby ste mali čo povedať a samozrejme, aby ste mali aspoň základné písomné zručnosti.

Redaktori v novinách vždy hľadajú nejaké inteligentné a zaujímavé pohľady na danú problematiku. Najlepší spôsob ako na to, je prísť za redaktorom s niekoľkými návrhmi v rámci hlavnej témy.

Uverejnený článok je zárukou dôveryhodnosti a zabezpečí Vám aj publikum. Tiež Vám to otvorí cestu k ďalším príležitostiam v ďalších novinách a časopisoch. Tento spôsob publicity nielen ukáže Vaše schopnosti, ale Vám aj pomôže získať si rešpekt vo svojej profesii a vytvoriť si svoju značku.

Zlepšujte si svoj rečnícky prejav

Najlepšie na rečníckych príležitostiach je to, že usporiadateľ danej udalosti Vás aj Vaše odborné znalosti kvalitne spropaguje. Pozornosť všetkých ľudí je potom upriamená iba na Vás a na Váš odkaz. Ďalšie pozitívum vyplýva z faktu, že ľudia prirodzene predpokladajú, že ak stojíte vpredu a niečo hovoríte, musíte vedieť o čom rozprávate – a preto musíte byť prirodzene v danej oblasti odborník.

Kariéra profesionálneho hovorcu by sa dal prirovnať ku kariére nejakej hudobnej skupiny: Začínate na miestnych koncertoch zadarmo, aby ste sa dostali do povedomia verejnosti a postupne sa prepracujete k väčším koncertom, za ktoré Vám už aj zaplatia.

Ste odborník

Stať sa všeobecne uznávaným odborníkom nie je iba o tom, čo viete – je to o tom, ako ukážete ostatným, že to viete. Ak sa stanete súčasne bloggerom, autorom knihy, publicistom alebo profesionálnym rečníkom, posunie Vás to do radov všeobecne uznávaných odborníkov.
Pri vytváraní si svojej značky nie je dôležité iba to, čo hovoríte – ide o to, ako ste schopný ostatných ľudí zaujať. Pamätajte: Obal predá produkt ešte skôr, ako bol tento produkt otestovaný.

Tému článku navrhol: R. Pelanský, Košice

Komentáre

Jeden Komentár v "Ako získať rešpekt vo svojej profesii"

  1. QuarKUS7  

    avatar

    Dobrý deň,
    čo sa týka článku ,tak ten sa mi veľmi páči. Až na preklep v časti Začnite na internete ,kde sa v prvej vete na konci riadku píše “ dobyť svet inernetu. “ a podľa môjho názoru by tam malo stáť “ dobyť set INTERNETU. „Problém tohto druhu som zaregistroval aj v iných inak veľmi dobrých článkoch na mladý-úspešný. Ono tieto drobné detaily dokážu pokaziť dojem aj z toho najlepšieho článku. A preto by som Vám chcel predložiť návrh na korektúru vašich článkov. Pre viac informácií ma prosím kontaktujte na mojom emaile.
    S pozdravom Váš čitateľ Peter Pagáč

Povedzte nám, čo si myslíte ......

Musíte byť prihlásený na pridanie komentára.