Makrobiotická strava

Napísal  
Zaradené pod ZDRAVIE A FITNESS

Všetci ju poznáme, alebo sme o nej niečo počuli. Nezaškodí si však provedať zopár faktov. Autorom makrobiotickej stravy bol japonský filozof George Ohsawa. Ešte v minulom storočí (v roku 1920) vyvinul metódu konzumovania jednoduchej, rastlinnej stravy, ktorá by vyjadrovala tradičný spôsob stravovania ľudí a zároveň aj ich harmóniu s prírodou. Ohsawa veril, že tento spôsob stravovania môže vyliečiť mnohé závažné ochorenia. No doposiaľ neexistuje žiadny priamy vedecký dôkaz o vyliečení. Mnohí jej zástancovia tvrdia, že makrobiotická strava je omnoho výhodnejšia než iné typy diét s vysokým podielom vlákniny, vitamínov a minerálov. Slovo „makrobotický“ pochádza z gréčtiny (macros a bios) a znamená „dlhý život“. Tento typ stravovania je charakteristický tým, že strava obsahuje vysoký podiel vlákniny, minerálov, vitamínov a nízky obsah tukov. Energeticky sa radí medzi nízkokalorické. Znižuje riziko vzniku obezity (obsah vlákniny), upravuje hladinu cholesterolu v krvi a priaznivo vplýva na vysoký krvný tlak. Musím vás však upozorniť, že makrobiotika nie je iba ďalší spôsob diéty, či stravovací návyk, ale aj filozofia a životný štýl východu (sily „Yin“ a „Yang“). Má niekoľko foriem a najprísnejšia z nich preferuje konzum iba obilnej stravy.

Poďme si obrazne položiť na stôl štandardný makrobiotický tanier:

60% obilných zŕn (kukrica, pohánka, raž, jačmeň,ovos, pšenica, nelúpaná ryža),

20%  zeleniny (kapusta, tekvica,  cibuľa, cesnak, cvikla, pór, kel, kaleráb, hlávkový šalát, mrkva, petržlen, zeler, ai.),

10% strukovín (šošovica, hrášok, fazuľa, sója, cícer, morské riasy),

10% špeciálne polievky, nápoje a ochucovadlá.

Jedlo si ochucujete morskou soľou, sójovou omáčkou, jačmenným sladom, jablčným sirupom, medom. Sezamový, či kukuričný olej (lisovaný za studena) sa používa ako náhrada tuku.

Dlhovekosť, harmonický život a pevné zdravie – kto by po nich netúžil? Isteže vyvážená strava s podielom telu prospešných látok je nevyhnutnou podmienkou pre zdravý životný štýl, avšak „palica má dva konce“. Makrobiotika a jej princípy prikladajú výžive taký význam, že údajne možno vyliečiť všetky choroby bez použitia akýchkoľvek liekov – stačí len vhodná strava. Vedecké poznatky v oblasti výživy však nepoznajú relevantné dôkazy pre tieto tvrdenia. Preto pri makrobiotickej strave si určite musia dávať pozor tehotné ženy a deti (hrozia poruchy rastu, podvýživa s nízkym príjmom železa, vápnika, vitamínov skupiny B, D). Makrobiotika tiež zavrhuje prijímať akékoľvek vitamínové či výživové doplnky, prípadne obmedzenie prijímania vody… Tu platí overené slovenské príslovie „všetkého s mierou“ a hlavne to nepreháňať. Verím, že zdravý štýl stravovania je pre mnohých z vás dôležitý. Veď pestrá strava obsahujúca hydinové, teľacie mäso, ryby, ovocie, zeleninu, bohatá na vlákniny (ovsenné vločky, pohánka, pšeničné klíčky, orechy, oriešky ai.) udržuje váš organizmus pri sile a dobrom zdraví.

Ak vás osloví akákoľvek príťažlivá diéta – dôkladne si ju v záujme zachovania svojho zdravia overte, či vám takáto výživa nemôže uškodiť. Verím, že vaše zdravie stojí za to!

Komentáre

Jeden Komentár v "Makrobiotická strava"

  1. Tequicka  

    avatar

    Môj dedko mi vravel, keď bola vojna, bol malý dostatok jedla, dával sa k čiernemu margarínu návod ako z neho variť.

    Pred premietaním kina tak v 50, 60.rokoch miesto reklamy sa premietala etiketa, ako „chlapec“ usadí „dievča“ v reštaurácií, ako sa stoluje, čo sa z čoho varí, myslím, že tento informačný systém by sa mal vrátiť na plátna kín.

    Dnes je pred premietaním reklama, jedzte popcorn, a dajte si k tomu coca colu. Myslím, že by sme mali zachovať zdravý náhľad na stravovanie a nepodliehať všetkým americkým návykom a rozhodne popcorn & coca-cola vymazať zo svojich stravovacích návykov.

    Z mojej skúsenosti jednoznačne vyplýva, čo je zdravé málokedy chutí. Sme totiž presladení, presolení rozmaznaní…
    Všetko chceme často krát hotové rovno do úst priamo z papierika upečené. Musím povedať, že ma zaráža, ako mnohé ženy nevedia variť, o mužoch v poslednej dobe sa hovorí v dobrom svetle v súvislosti s gastronómiou. Myslím, že niet nad zážitok si niečo urobiť sám aj keď obyčajný šopský šalát a k tomu dobre vychladené čierne pivo.. Naproti tomu azijské jedlá si dám radšej hotové a priamo v podniku na to určenom, kde to aziat aj uvarí, nie len slovenský zamestnanec nahádže suroviny do woku par kráť zamieša a je to.

    Osobne mám názor, že každý človek má konzumovať stravu vyváženú a nezanedbávať dostupné plodiny, samozrejme obmedzenie je domáci rozpočet a osobne návyky. Niekdy je lepšie konzumovať aj menej chutné strukoviny, ako si potom za dosť vysoké ceny kupovať zelený jačmeň z ktorého aj tak málo využijete.

    Pôstny piatok nie je na škodu.

Povedzte nám, čo si myslíte ......

Musíte byť prihlásený na pridanie komentára.