Moje najvyššie osobné princípy produktivity
Napísal Peter
Zaradené pod KARIÉRA, PRODUKTIVITA
Už veľa rokov nasledujem ideu vytvárania väčšej osobnej produktivity vo svojom živote (osobnou produktivitou mám na mysli – robiť menej vecí, ktoré nechcem robiť a viac tých, ktoré robiť chcem). Ak tieto tri princípy nasledujete, zaručujem vám, že Vás môžu priviesť bližšie k vášmu cieľu, nájsť rovnováhu vo vašom živote, porazia váhavosť a budete mať oveľa menej stresový deň.
Takže ak vám hrozí, že Vás zaplaví hora e-mailov, keď si nemôžete spomenúť, kedy ste naposledy odišli z práce načas alebo to vyzerá tak, že pracujete stále, ale veľa ste neurobili…. toto sú tri kľúčové princípy, ktoré by ste mohli zvážiť.
Urobte najprv „Veľké skaly“, nechajte „malé skaly“ spadnúť do priestoru medzi tým
Naplánujte si časové bloky na písanie správy alebo na dôležité stretnutie, ktoré stále odkladáte. Medzitým si nájdete dostatok času na to, aby ste sa postarali o svoje e-maily.
Na začiatku týždňa – v nedeľu večer alebo v pondelok ráno – zapíšte Veľké skaly, ktoré chcete tento týždeň dosiahnuť. Toto by mali byť dôležité veci – ak sa obzriete späť na ten týždeň a poviete si, že ste ich urobili, budete pyšní, že ste to dokázali. Uistite sa, že ste do svojho plánu nezahrnuli iba pracovné povinnosti, ale aj úlohy, ktoré vás privedú v živote bližšie ku vašim cieľom a snom.
Najprv zjedzte žabu
Viete si predstaviť, že musíte zjesť žabu, slizké nohy, hlavu a všetko? To je pocit, ktorý má väčšina ľudí, keď čelia niečomu, čo vedia, že musia urobiť, ale jednoducho sa im nechce.
Ak sa dokážete vzchopiť, nájsť silu urobiť danú vec, budete cítiť najprv veľký odpor počas vášho pracovného dňa, ale zvyšok dňa bude ľahký a zábavný…. nebudete sa trápiť a tlačiť sami seba do ťažších a ťažších úloh vtedy, keď sa počas dňa budete cítiť unavenejší.
MUDr. Scott Peck o tomto napísal svoju prvú knihu „Cesta menej precestovaná“. Ide o pomoc jednej z jeho klientov, ktorá navštevuje jeho terapie a prekonáva „svoju tendenciu prešľapovať vo svojej práci“:
(My) sme objavili, že počas každého pracovného dňa venovala prvú hodinu viac potešiteľnej polovici svojej práce a zvyšných šesť hodín sa pristavovala pri nepríjemnejších častiach. Navrhol som, že ak sa donúti vykonať nepríjemnú časť svojej práce počas prvej hodiny, potom bude slobodne vychutnávať ďalších šesť… Súhlasila a keďže bola osobou so silnou vôľou, už v práci neprešľapovala.
(MUDr. Scott Peck, The Road Less Travelled, str.17)
Povedzte „NIE“
Jednou z najväčších príčin, prečo bojujeme s časovým manažmentom je, že jednoducho sa snažíme urobiť priveľa. Ak by ste mali oveľa viac práce než môžete zvládnuť počas normálneho pracovného dňa, neklamte sami sebe, že ak objavíte lepší systém ako zaobchádzať s e-mailami vám naraz dovolí všetko zvládnuť. Potrebujete radikálnejšie riešenie: jedno, ktorým splnomocníte iného vykonať niečo z vašej práce alebo porozprávajte sa so svojim manažérom o vašej pracovnej náplni.
Podobne, ak si na seba beriete obrovský počet projektov vo Vašom osobnom živote, možno štúdium na vyššiu kvalifikáciu, učenie sa hry na hudobnom nástroji, predsedníctvo spoločenskej skupiny a dohliadanie na deti, potom takmer s najväčšou istotou nebudete schopní venovať dostatok času každému z nich.
Mnohým z nás je zaťažko povedať „nie“, keď nás niekto prosí, aby sme na seba vzali novú povinnosť. Tiež s tým vážne zápasím, ale mám pravidlo „nikdy sa nezaviažem k niečomu, ak sa nemôžem zaviazať naplno.“ Len to povedzte zakaždým, keď Vás niekto o niečo prosí a väčšina ľudí pochopí. Tiež si budú želať, aby mohli povedať rovnakú vec.
Mišo Compel
Efektívna rada pre time management a osobnú produktivitu je SINGLE TASKING.
Ak chceš byť naozaj produktívny, dôležitá je koncentrácia, fokus a zameranie sa na jednu konkrétnu aktivitu. Na konkrétnu činnosť. Rob naraz len jednu vec.
Je pre mňa zaujímavé pozorovať ľudí, ktorí neveria, že koncentrovať sa dá tým, že:
– Robím iba na jednej úlohe, nie na viacerých.
– Mám otvorenú práve jednu aplikáciu. Tú ktorú používam.
– Pracujem v intervaloch a až potom prepnem kontext.
Vďaka maximálnej sústredenosti učenie a prácu zvládneš za najkratší možný čas a najkvalitnejšie ako sa dá. Ak je človek nesústredený, robí hlúpe chyby, stráca niť a robí si zbytočnú prácu navyše.
Multi-tasking – práca na viacerých úlohách súčasne – je toxický. Početné štúdie dokázali, že znižuje produktivitu. Prepínanie medzi jednotlivými úlohami v človeku síce vyvoláva pocit zaneprázdnosti, a keď je človek zaneprázdnený, automaticky si myslí ako veľa urobí. Lenže to nie je skutočná práca, ale len dobre vyzerajúca hektická aktivita.
Ďalšie rady ako pre skvelý time management môžeš nájsť tu:
http://bezbolestneucenie.sk/timemanagement-techniky/ Všetky sú zadarmo 🙂
S nimi už nikdy nebudeš mať problém naplánovať si čas.