Budovanie sebadôvery

Napísal  
Zaradené pod SEBADÔVERA

budovanie_sebadovery-750860Akokoľvek šťastným sa môžete cítiť, s veľkou pravdepodobnosťou trpíte – tak ako mnohí navonok spokojní muži – nedostatkom sebadôvery. Nemyslím tým, že ste príliš plachý, nervózny, alebo neschopný – alebo že máte nejaké psychické problémy. Ak však máte pocit, že nevyužívate naplno svoj potenciál, môže to byť práve nedostatkom sebadôvery.

Definovanie sebadôvery

Jednoducho povedané, sebadôvera je určitý pocit istoty, že ako osobnosť ste čestný, schopný a napĺňajúci. Sebaistí ľudia väčšinou majú aj vysokú sebaúctu. No ak Vaša sebaúcta nie je až natoľko vysoká, pozdvihnutie Vašej sebadôvery Vám pri tom môže významne pomôcť.

Všimnite si však podstatný rozdiel medzi sebaistotou a istotou všeobecne. Môžete byť sebaistými, že dokážete urobiť dojem na nejakú ženu, alebo na Vášho zamestnávateľa – a zároveň sa môžete samých seba pýtať či ste alebo nie ste dosť zaujímavými pre inteligentné ženy, alebo či ste si vybrali správne zamestnanie.

Istota môže existovať aj bez sebaistoty – to znamená, že tu môže existovať istý stupeň klamu – kedy môžeme samých seba o niečom presvedčiť. Buďte na to pripravený.

Čo sebadôveru ohrozuje

My všetci by sme chceli byť ideálnymi mužmi, preto sa snažíme byť finančne nezávislými, fyzicky zdravými, inteligentnými, spoľahlivými a mať navyše aj silný charakter. Ak ste v poslednom čase s niektorou z týchto oblastí mali problém, len sa zhlboka nadýchnite a uvedomte si, že my všetci s tým bojujeme – chyba určite nie je vo Vás.

Pevná sebadôvera Vám pomôže v oblasti vzťahov, práce, rodiny – vlastne v akejkoľvek oblasti Vášho života. Ak chcete byť celkovo úspešný vo všetkých oblastiach, potrebujete mať skutočne veľkú dávku sebadôvery. Ak aj máte pocit, že jej máte dosť, prejdite si tento zoznam a pokúste sa nasledovať niektoré z nasledujúcich tipov. Možno sa nakoniec budete cítiť oveľa spokojnejšie, ako ste si vôbec mysleli, že je možné.

1. Poznajte svoju hodnotu

Stále si uvedomujte, čo všetko robíte pre tento svet. Každý deň sa na chvíľku zamyslite nad tým, čo všetko ste dosiahli vo svojej práci, vo svojom ľúbostnom živote, vo svojich sociálnych vzťahoch, vo svojej kancelárii, so svojimi financiami, atď. Napíšte si to. Uvedomte si, čoho všetkého ste schopný – budete sa tak cítiť oveľa silnejší a navyše Vám to pozdvihne aj Vašu sebadôveru.

2. Stanovte si ciele a aj ich dosiahnite

Proces stanovenia si nejakého cieľa, radosť z neho a jeho následné dosiahnutie, je veľmi napĺňajúce a do veľkej miery zvyšuje aj Vašu sebadôveru. Keď zhodíte 5 kg, alebo keď konečne splatíte nejakú pôžičku, určite budete cítiť uspokojenie z toho, že ste dosiahli presne to, čo ste aj dosiahnuť chceli.

3. Dokážte prijať aj neúspech

Prijatie faktu, že aj Vy môžete niekedy zlyhať, zohráva kľúčovú úlohu pri udržaní vysokej sebadôvery. Ak neúspech nepovažujete za súčasť Vášho života, môže to niekedy trošku otriasť Vašim egom. Prijmite riziká a naučte sa rýchlo preniesť cez neúspech – neúspech Vás totiž môže toho naučiť presne toľko – ak aj nie dokonca viac – ako dosiahnutie akéhokoľvek úspechu.

4. Naučte sa robiť niečo nové

Ak sa niečo nové naučíte, sebadôvera sa Vám pozdvihne tým, že sa dokážete pustiť aj do niečoho nečakaného. Tiež si tým vybudujete istý vedomostný základ a nadobudnete sebaistotu tým, že budete schopný využiť tieto vedomosti aj v ďalších nových úlohách a situáciách. Naučte sa niečo z oblasti ekonomiky alebo o nejakej vzdialenej geografickej oblasti. Alebo ešte lepšie, naučte sa niečo praktické: zavolajte svojmu priateľovi mechanikovi, aby Vás naučil niečo o oprave auta.

5. Buďte aktívny

Udržanie si dobrej fyzickej kondície je presne tak dôležité, ako udržiavanie psychického zdravia. Veľa mužov potrebuje tréning preto, aby si zachovali pozitívne sebahodnotenie; iní preto, aby sa vyhli dedičným srdcovo-cievnym ochoreniam. No každý bez výnimky, sa cíti oveľa lepšie a sebaistejšie, ak je vo forme. Endorfíny, ktoré sa vylučujú počas dlhodobého cvičenia, Vám dodajú pocit schopnosti dosiahnuť všetky svoje ciele.

6. Vyzerajte dobre

To, ako vyzeráte je to, ako Vás vidí svet – preto svoj výzor určite nepodceňujte. Ak ste spokojný s tým ako vyzeráte keď idete von, urobí to s Vašou sebadôverou skutočne zázraky. Ak viete, že vyzeráte dobre, ostatní si to všimnú. Preto sa na základe toho aj správajte a kráčajte s vystretým chrbtom.

7. Obklopte sa správnymi ľuďmi

Vytvárajte si vzťahy s ľuďmi, s ktorými ste vo vzájomnej úcte a ktorí sú počas vášho spoločného rozhovoru schopní venovať Vám svoju pozornosť. Priateľstvo je základom k dosiahnutiu vysokej sebadôvery oboch zúčastnených strán.

8. Udržujte krok so svetom

Sledujte správy a snažte sa vedieť aspoň trochu o všetkom. Naučte sa každý deň niečo nové. Majte na veci vlastný názor – od súčasných udalostí, až po rôzne dlhodobé politické otázky. Takýmto spôsobom sa nebudete cítiť až tak neinformovane, keď sa náhodou stretnete so svojimi starými priateľmi alebo keď niekoho nového spoznáte.

9. Nadviažte kontakt s kýmkoľvek

Či už to bude pracovník v banke, šofér autobusu, alebo zdravotná sestra u Vášho lekára – môže byť veľmi užitočné nadviazať kontakt s kýmkoľvek, kto Vám skríži cestu. Zlepšite svoje sociálne zručnosti, a tak sa stanete spoločenskejším a sebaistejším v kontakte s inými ľuďmi – hlavne s tými, ktorých nepoznáte. Výsledkom bude to, že sa už nebudete cítiť ohrozene alebo neisto v rôznych neznámych situáciách.

Pustite sa do toho

My všetci potrebujeme pozdvihnúť svoju sebadôveru rôznymi spôsobmi a z rôznych dôvodov. Ide o to, aby ste našli oblasť, s ktorou máte problém – a potom ísť von a postupne tento problém odstrániť. Ak budete mať sebadôveru a ak si budete veriť, život nadobudne zmysel a stane sa pre Vás niečím, čo je možné zvládnuť.

Článok navrhol B. Koren, Bratislava

Komentáre

Povedzte nám, čo si myslíte ......

Musíte byť prihlásený na pridanie komentára.