Detské autosedačky – II. Ako vybrať správnu detskú autosedačku

Napísal  
Zaradené pod DŽENTLMEN, OTCOVSTVO, ZA VOLANTOM

autosedacky-II.castV predchádzajúcom článku sme si spravili menší úvod do detských autosedačiek. Vysvetlili sme si, ktoré autosedačky sú kvalitné a aké minimálne bezpečnostné štandardy musia spĺňať. Z hľadiska bezpečnosti však nie je dôležité vybrať len kvalitne vyrobenú autosedačku, ale aj takú, ktorá je pre vaše dieťa najvhodnejšia. Aké faktory teda rozhodujú pri výbere správnej autosedačky pre vaše dieťa?

Častým omylom je, že hlavným kritériom pri výbere autosedačky je vek dieťaťa. Pravdepodobne v každej kamennej predajni vás z tohto omylu vyvedú, no pri nakupovaní na internete si treba dávať pozor. Autosedačku treba vždy vyberať v prvom rade podľa hmotnosti dieťaťa. Podľa hmotnosti sú rozdelené aj základné kategórie autosedačiek, s ktorými sa stretnete vo väčšine obchodov. Poďme sa teda pozrieť na jednotlivé kategórie detských autosedačiek.

 

Schválené kategórie detských autosedačiek

Pre deti do 13 kg sú určené autosedačky skupiny 0 a 0+, prezývané aj „vajíčka“ alebo „škrupinky“. Presnejšie povedané, kategória 0 je určená pre deti do 10 kg, novšia kategória 0+ je vhodná pre deti až do 13kg. Tieto autosedačky zaručene spoznáte podľa rúčky a špecifického tvaru, ktorým pripomínajú košík. Výhodou „škrupinkových“ autosedačiek je aj možnosť používať ich ako kočík. Väčšina značkových výrobcov totiž umožňuje ich pripnutie ku skladateľnej konštrukcii kočíka. Táto funkcia vám ušetrí nielen peniaze za kočík, ale aj uľahčí jeho prenášanie v aute. Ich ďalšou špecialitou je, že sa v aute umiestňujú v protismere jazdy.

Pre trocha väčšie deti od 9 od 18 kg sú tu autosedačky skupiny I. Tie sú určené deťom predšekolského veku (teda cca do 5 rokov). Sedačky sú zväčša polohovateľné a na rozdiel od „škrupiniek“ majú často už aj nastaviteľné bočné podložky. Tie slúžia na prispôsobenie sedačky na veľkosť dieťaťa, čo zlepšuje nielen pohodlie ale predovšetkým bezpečnosť pri náraze. Tieto autosedačky sa môžu taktiež upevňovať proti smeru jazdy, no odporúča sa tak robiť len kým dieťa neváži viac ako 10 kg.

Skupina II je určená pre deti od 15 do 25 kg, teda predškolského a školského veku. Obsahujú podsedák a niekedy aj nastaviteľnú opierku hlavy. Od tejto skupiny sa autosedačky montujú už len výhradne v smere jazdy. Posledná skupina III je určená pre väčšie deti od 22 až do 36 kg. Toto sú posledné autosedačky, s ktorými sa deti stretnú pred tým, než budú môcť sedieť na sedadle auta. Keďže deti v tomto veku už rastú rýchlejšie a zároveň sú v ich veľkosti väčšie rozdiely, tieto autosedačky sú plne nastaviteľné. Prispôsobiť sa dajúň ako bočnice, tak aj opierka hlavy. Rovnako ako skupina II, aj tieto autosedačky namiesto vlastných bezpečnostných pásov požívajú samotné pásy automobilu.

Spravte si vlastnú kategóru

Okrem špecifických kategórií autosedačiek, existujú aj univerzálnejšie kategórie, ktoré dovolia prispôsobiť sa rastu dieťaťa od útleho veku. Najobľúbenejšou je kategória s najväčším rozsahom 9 – 36 kg. Tieto autosedačky sú vybavené nastaviteľnými bočnicami a opierkou hlavy, zväčša v oveľa väčšom rozsahu ako u špecifických kategórií. Tieto sedačky sú vybavené vlastnými bezpečnostnými pásmi, rovnako ako autosedačky kategórie I. Ak dieťa dosiahne váhu a veľkosť, ktorá presahuje túto kategóriu, pásy sa jednoducho odinštalujú a môžete používať bezpečnostné pásy automobilu, rovnako ako u sedačiek skupiny II a III. Tieto univerzálne autosedačky vám môžu ušetriť peniaze a čas, oplatí sa však investovať do lepšej sedačky s kvalitným prevedením nastaviteľných prvkov.

Ani najuniverzálnejšia autosedačka ale nenahradí škrupinkové autosedačky pre deti do 10 až 13 kg. Keďže v tomto veku je dieťatko najzraniteľnejšie, odporúčame predovšetkým investovať do kvalitnej autosedačky tejto kategórie. Ako najbezpečnejšie vyšli z tohtoročných testov ADAC autosedačky Cybex Aton, no nič nepokazíte ani ostatnými autosedačkami, ktoré sa umiestnili na prvých pozíciách.

Nezabúdajte na výšku

Pri výbere správnej autosedačky treba v neposlednom rade dbať o to, aby sa v nej vaše dieťa cítilo dobre. Sedačky sa mierne líšia v tvare a preto je vždy dobré, ak ju otestujete priamo s vaším dieťaťom. Okrem vyhovujúcej bočnej ochrany, treba predovšetkým prihliadať na to, aby dieťa nepresahovalo výšku autosedačky. Pri náraze je totiž hlavička nedostatočne chránená a môže prísť k úrazu. Ak kupujete nastaviteľnú autosedačku, ktorá je vášmu dieťaťu „akurát“, nezabúdajte na to, že časom bude vaše dieťa rásť a autosedačka sa môže stať nevyhovujúcou.

Tento článok je napísaný v spolupráci s portálom AUTOSEDACKY24.SK.

Screen shot 2013-03-02 at 11.53.21 AM

 

 

 

 

Detské autosedačky I. Úvod

Napísal  
Zaradené pod OTCOVSTVO, ZA VOLANTOM

autosedacky-I.Pravdepodobne každý milujúci rodič chce pre svoje dieťa len to najlepšie. A ak existuje niečo, čo by rodičia naozaj nemali zanedbať, tak je to bezpečnosť ich detí. Detské autosedačky sú z tohto hľadiska absolútnou nevyhnutnosťou. Cena a kvalita autosedačky však nie sú to jediné, čo rozhoduje. V obrovskej miere záleží na správnom výbere a používaní autosedačky. Preto sme pre vás pripravili sériu článkov, v ktorej vám objasníme dôležitosť autosedačiek, ako vybrať tú správnu a ako ju používať tak, aby plnila svoj účel na 100%.

Prečo používať autosedačku?

Používanie detských autosedačiek je na Slovensku povinné od 1. júna 2006. V prípade, že by ste sa chceli používaniu autosedačky vyhnúť, čaká vás pokuta okolo 60.-€, teda suma, za ktorú si už kúpite relatívne kvalitnú autosedačku základnej bezpečnostnej triedy Autosedačky Caretero. Stojí teda za zváženie, či sa oplatí šetriť na bezpečnosti vášho dieťaťa.

Pokuta však nie je to hlavné, čo by malo rodičov k používaniu detskej autosedačky prinútiť. Stačí si pozrieť niekoľko „crash testov“ autosedačiek a ich opodstatnenosť je zrazu úplne jasná. Dieťa, ktoré nie je pri náraze pripútané v detskej autosedačke, je kinetickou energiou doslova vystrelené zo sedadiel. Zraniť sa môže o interiér vozidla, v horšom prípade sa však stáva, že dieťa vyletí z vozidla, zväčša cez predné okno. Následky bývajú fatálne.

httpv://www.youtube.com/watch?v=sssIsceKd6U

Častým „riešením“ rodičov, ktorý práve nemajú k dispozícii autosedačku, je držanie dieťaťa na kolenách. Pri náraze v rýchlosti 50km/h je však preťaženie také silné, že 10 kg dieťa zrazu váži až 300kg a stáva sa neudržateľné. Dieťa navyše môže zraniť aj iných pasažiérov v aute.

Štatistiky sú alarmujúce. Ročne zahynie na cestách v Európe približne 40 000 ľudí, na Slovensku je to okolo 600 ľudí, z čoho až 10% obetí tvoria deti. Samotné autosedačky sú testované len pre náraz v rýchlosti do 50 km/h, čo je hraničná rýchlosť, kedy detská autosedačka dobre plní svoj účel. Nad touto hranicou sa rapídne zvyšuje nielen riziko zranenia, ale aj usmrtenia dieťaťa. Preto je dôležité sa pri preprave detí nespoliehať len na autosedačku, ale aj prispôsobiť jazdu riziku a ísť pomalšie.

Kde sú autosedačky povinné?

Rovnako ako na Slovensku, aj vo väčšine členských štátov Európskej únie je používanie detských autosedačiek povinné. Povinné býva však aj v iných krajinách Európy. Príkladom je večne neutrálne Švajčiarsko, kde sú detské autosedačky povinné do 12 rokov.

Rovnako, ako v spomínanom Švajčiarsku, používanie detských autosedačiek do 12 rokov je povinné napríklad aj v Španielsku, Slovinsku, Rakúsku, Poľsku, Nemecku, Taliansku, Fínsku, v susednej Českej republike či dokonca v Moldavsku.

O niečo menej prísnu legislatívu majú Belgicko, Dánsko a Holandsko, kde sú autosedačky povinné len do troch rokov. Podobne je na tom aj Portugalsko, kde však dieťa musí používať autosedačku až do 12 rokov v prípade, že sedí na prednom sedadle. V Anglicku môže dieťa od 3 do 11 rokov sedieť bez autosedačky len v prípade, že má špeciálny podsedák tak, aby mohlo byť bezpečne pripútané.

Uprostred stojí Francúzko, kde sú sedačky povinné do 10 rokov. V Maďarsku musia používať autosedačku deti na prednom sedadle, s výškou do 150 cm. Autosedačky nie sú povinné napríklad v Grécku, Bulharsku, Chorvátsku, Srbsku a Čiernej Hore.

Na čo prihliadať pri výbere?

Ak by sme začali úplne „od Adama“, detská autosedačka musí spĺňať určité štandardy kvality, bez preukázania ktorých o jej kúpe ani nerozmýšlajte. Ide o certifikáty potvrdzujúce, že autosedačka spĺňa normy ECE R44/03 alebo ECE R44/04. Mala by obsahovať štítok, na ktorom sú údaje o spôsobe použitia podľa druhu vozidla, hmotnostná kategória, výrobca, potvrdenie o homologizácii, výrobné číslo a číslo normy.

Splnenie tejto normy je úpným bezpečnostným minimom, ktoré spĺňa väčšina značkových autosedačiek. To, že autosedačka spĺňa minimálne požiadavky na bezpečnosť, však nehovorí o jej kvalite. Pri výbere tej správnej sa preto nevyhnete čítaniu recenzí a testov, či výletu do obchodu, kde vám poradia kvalifikovaní predajcovia. Najlepším spôsobom ako ju otestovať je zobrať so sebou svoje dieťa. Pomôžu však napríklad aj výsledky crash testov ADAC.

Pri výbere správnej autosedačky samozrejme, najviac záleží na tom, aby bola pre vaše dieťa vhodná. Faktorom, podľa ktorého sa autosedačky vyberajú, je hmotnost dieťaťa. Na základe hmotnosti dieťaťa sa autosedačky rozdeľujú do príslušných váhových kategórií. Ale o tom až v druhom diely seriálu o autosedačkách, v ktorom si povieme, ako správne vybrať autosedačku pre vaše dieťa.

Tento článok je napísaný v spolupráci s portálom AUTOSEDACKY24.SK

autosedacky_banner

 

.

 

Nehovor mi „baby“

Napísal  
Zaradené pod DŽENTLMEN, ZA VOLANTOM

Audi A1 je pre prémiovú automobilku z Ingolstadtu veľmi dôležité auto. Á jednotka patrí medzi malé autá, je ale väčšia ako prvý golf, meria necelé štyri metre. Je to autíčko pre dvoch, alebo ako druhé auto do rodiny, do mesta, na nákupy… Ovšem  nabité modernou výbavou, ktorú závidia aj autá z vyšších tried. Znalci audín sa v ňom cítia trochu ako v starom TT -éčku: malá kabína s oblou strechou a vysokými bočnicami vám dáva pocit istoty a bezpečia. Mimochodom v testoch EURO NCAP získala plný počet hviezdičiek 5.

Stredový panel je pekne vysoko, takže rádio je poruke. Príplatkový Bose Surround Sound je špeciálne vyvinutý na počúvanie hudby v kabíne vozidla. Systém poskytuje vynikajúci priestorový zvukový zážitok: prostredníctvom 14 reproduktorov vrátane jedného centrálneho reproduktora v palubnej doske a subwoofera integrovaného v priehlbine pre rezervné koleso v batožinovom priestore. 10-kanálový zosilňovač s celkovým výkonom 465 W pripravil pre vás silné a precízne basy a dynamickú reprodukciu s prirodzenou farbou zvuku. Mimoriadnym dizajnovým prvkom je efekt vznášajúcich sa predných reproduktorov, vytvorený pomocou nepriameho osvetlenia z LED. Pokračovať v čítaní

Mladý a úspešný za volantom…

Napísal  
Zaradené pod DŽENTLMEN, ZA VOLANTOM

Máte auto? Šoférujete? Najazdíte denne aspoň 10-20 km autom do práce? Pre mnohých samozrejmosť, pre iných ťažká predstava. Pravdou však je, že dnešný moderný človek si bez auta nevie svoj život predstaviť. S obľubou hovorím, že miesto za volantom je jedno z mála miest, kde sa dá dokonale prečítať charakter vodiča. Samozrejme za jazdy. Každý z nás má iný štýl jazdy. A zďaleka nie každý je rodený „Michael Schumacher“.

Čo robíte, keď je pred vami pomalšie a nerozhodné auto?

Zažívate za volantom stres? Pokračovať v čítaní

Luxus s názvom A 8

Napísal  
Zaradené pod DŽENTLMEN, ZA VOLANTOM

audi a8„Fascinujúci športový charakter, inovatívna technológia a suverénny komfort…“ týmito slovami uvádza Audi na svojich stránkach uvedenie inovovaného modelu A 8. „Nové Audi A8 je najšportovejšou limuzínou vo svojom segmente“, hovorí Rupert Stadler, predseda predstavenstva AUDI AG. „Spája rozličné funkcie novým, inteligentným spôsobom. A je neprekonateľné výrazovými prostriedkami dizajnu a hodnotným interiérom.“

Aj keď sa nová audina začne u nás predávať až na jar 2010, jej uvedenie na trh bolo zámerne načasované už teraz. Karoséria je vyrobená z hliníka technológiou Audi Space Frame (ASF), preto má približne o 40 percent menšiu hmotnosť ako porovnateľná karoséria z oceľového plechu. Technologické novinky spríjemňujú ovládanie vozidla a pobyt na palube. Veď posúďte:

– navigačný systém MMI Navigation plus je inovatívnym spôsobom zosieťovaný s najmodernejšími asistenčnými a bezpečnostnými systémami…

– asistenčný systém pre jazdu v noci…

– hlavné reflektory sú vytvorené kompletne zo svietiacich LED diód…

– nové, emocionálne náladové osvetlenie…

elektricky nastaviteľné a ovládané zadné sedadlá…

– osemstupňová automatická prevodovka tiptronic…

– pneumatické pruženie adaptive air suspension s adaptívnymi tlmičmi je súčasťou štandardného vybavenia všetkých verzií…

– systému regulácie jazdnej dynamiky Audi dive select

audiosystém Bang & Olufsen s celkovým výkonom 1.400 wattov a 19 reproduktormi…

Srdce audi má osem valcov, priame vstrekovanie paliva a objem 4,2 l. Zážihový agregát dáva 273 kW (371 k) a v priemere spotrebuje 9,5 l benzínu na 100 km. Turbodiesel 4,2 TDI quattro produkuje 258 kW (350 k) a každých 100 kilometov si vypýta 7,6 litra nafty. Pre sporovlivých je tu ešte šesťvalcový turbodiesel 3,0 TDI. Výkon 150 kW (204 k) sa prenáša na predné kolesá, pričom priemerná spotreba nafty údajne predstavuje 6,0 l/100 km.

httpv://www.youtube.com/watch?v=0X_ZJdyxVf4

Vyberte sa iným smerom – Audi A 5 sportback

Napísal  
Zaradené pod DŽENTLMEN, ZA VOLANTOM

audi a5 sportbackMy na www.mlady-uspesny.sk sme sa rozhodli, že sa pri písaní vydáme  novým smerom – presne tak ako Audi A5 Sportback.

Keď chcete niečo v živote dosiahnuť – buď kopírujete, alebo si kliesnite svoju vlastnú cestu. Buď budete tí, ktorí zmeny VYVOLÁVAJÚ, alebo sa priradíte k tým, ktorí zmeny AKCEPTUJÚ. Audi dôsledne zapĺňa každú skulinku na trhu a model A5 Sportback je logickým dôsledkom tejto snahy. Tento Audi skvost sa zaradí medzi sedan A4 Avant a kupé A5, ktorý berie charakter sedanu, športovú eleganciu kupé a zároveň jeho vysokú praktickosť. Pokračovať v čítaní

Drogy za volantom…

Napísal  
Zaradené pod DŽENTLMEN, ZA VOLANTOM

Droga je akákoľvek látka, ktorá je po vstupe do živého organizmu schopná pozmeniť jednu alebo viacero jeho funkcií. Pôsobí priamo alebo nepriamo na centrálny nervový systém a môže mať priznané postavenie lieku. Na Slovensku je tiež rozšírená drogová závislosť. Čo to je? Je to neodolateľné želanie, nutkanie alebo potreba pokračovať v užívaní drogy a drogu získavať akýmikoľvek prostriedkami.

Drogová problematika už dávno nie je problémom ohraničenej skupiny konzumentov drog. Verím, že nikto z vás nedroguje. V prípade, že používate denne auto, nezaškodí si pripomenúť, ako by ste dopadli, keby….

httpv://www.youtube.com/watch?v=jtTq_7S9qLA&translated=1

Na záver vám/nám všetkým želám iba jednu povolenú drogu – ÚSPECH. Nech vás/nás denne sprevádza a pozitívne ovplyvňuje naše životy. 🙂

Najlepšie Audi…

Napísal  
Zaradené pod DŽENTLMEN, ZA VOLANTOM

Najlepsie AudiZnačka Audi zaznamenala výrazný úspech v čitateľskej ankete Najlepšie automobily 2009, ktorej výsledky slávnostne vyhlásilo vydavateľstvo Motor-Presse Slovakia v mesiaci apríl 2009. Anketa je súčasťou medzinárodnej ankety Best Cars, ktorú vydavateľský holding Motor-Presse International usporadúva už 33 rokov. Na Slovensku táto anketa prebieha od roku 1996. Čitatelia slovenského časopisu auto motor a šport, ktorý má podľa prieskumov čítanosť 4 % – čo je najviac zo špecializovaných motoristických periodík – hodnotili aktuálne automobily podľa rovnakých princípov a kritérií aké sa používajú v Nemecku a v ostatných národných anketách motoristických časopisov skupiny Motor-Presse International. Kvótnym výberom bolo spracovaných 1373 platných odpovedí, ktoré poskytujú množstvo informácií s možným spracovaním podľa 40 automobilových značiek, 30 filtrov nad cieľovými skupinami a 13 imidžových kritérií. Všetky hodnotenia sú porovnateľné za obdobie ostatných 19 rokov s výsledkami až v 17 krajinách.
Čitatelia pri ankete hodnotili osobitne novinky, ktoré prišli na trh za posledný rok (voľba A), ako aj automobily bez časového obmedzenia (voľba B). Najlepšie automobily sú jedinou anketou tohto druhu, kde aj staršie automobily môžu poraziť čerstvé novinky, ktoré tradične na seba priťahujú väčšiu pozornosť. Pokračovať v čítaní

Leto a kabriolet

Napísal  
Zaradené pod DŽENTLMEN, ZA VOLANTOM

car_photo_232326_7Leto je už dávno tu a s ním aj túžba po jazde s vetrom vo vlasoch. Predstavíme si Audi A3 Cabrio, ktoré ponúka klasickú plátenú strechu z moderných, ľahkých a dobre izolujúcich materiálov. Sklopíte ju za 9 sekúnd, pričom treba spomaliť aspoň na 30 km/h.

Malý Audi kabriolet je k dispozícii vo výbave Attraction a Ambition, chýbať nebude ani športový S-paket, ktorý poteší oko sedemnásťpalcovými hliníkovými diskami  (na prianie aj 18“) a športovo naladeným podvozkom zas „pretekychtivých“ vodičov. Audi dostanete v 15-tich farebných odtieňoch laku. Plátená strecha môže byť čierna, červená alebo modrá. O dobrý výhľad dozadu sa stará relatívne veľké zadné vyhrievané okno. Vďaka akusticky vyspelým materiálom je pri rýchlosti 140 km/h v interiéri iba o 1 dB vyššia hladina hluku než v klasickej A 3 s pevnou strechou. Pokračovať v čítaní

Autá ako symbol úspechu: skutočne ich potrebujeme?

Napísal  
Zaradené pod DŽENTLMEN, ZA VOLANTOM

rollsroyceÚspešní ľudia šoférujú skvelé autá, však? (môj kolega Kamil bude určite súhlasiť), avšak ja šliapem chodník k úspechu už 16. rok, odkedy som skončil strednú školu a zatiaľ som nepotreboval auto. A hoci som ďaleko od perfektného modelu úspechu, rád sa každý deň delím s niektorými mojimi myšlienkami a výsledkami na www.mlady-uspesny.sk, v dúfaní, že sa na ne pozriete a prípadne sami zvážite tieto zmeny.

Predajte svoje auto. A namiesto neho používajte bicykel alebo kráčajte. Hoci sa autá považujú za pohodlné, hoci aj najekologickejšie autá spotrebúvajú tony zdrojov (doslova) a značne prispievajú ku skleníkovým emisiám. Autá sú jednými z najväčších spoluúčastníkov na emisiách vo väčšine ľudského každodenného života a vytvárajú obrovskú dieru v našom vrecku okrem našich hypoték (čo sa zvyčajne ráta ako investícia, keďže ceny nehnuteľností často rastú na hodnote, na rozdiel od áut, ktorých hodnota rapídne klesá). Hoci nie každý sa môže nadobro zriecť auta (predovšetkým rodiny s deťmi alebo hudobná kapela), môžeme zredukovať počet tých, ktorí používajú auto. Pokračovať v čítaní

« Staršie články