Vybudujte si biznis ako hudobník, nie ako nahrávacia spoločnosť

Napísal  
Zaradené pod SEBADÔVERA

budovanie-biznisVo všeobecne publikovanej knihe, ktorú mnohí z našich čitateľov čítali – Bohatý otec, chudobný otec, Robert Kiyosaki odporúča vybudovať podnikanie, ktoré môže fungovať bez vás. Týmto spôsobom vaše aktíva vyrábajú peniaze bez toho, aby ste s tým mali robotu.

S týmto nápadom tak trocha nesúhlasím. Myslím, si že vo vybudovaní podnikania, ktoré bez vás nemôže ísť, je niekoľko dôležitých výhod. Ponúka konkurenčnú výhodu, ktorá nemôže byť skopírovaná: Vás.

Hoci ako muzikant som bojoval s tým ako by sa mali volať hudobné kapely, v ktorých som bol – mali by byť na báze mien hudobníkov – alebo niečo bez súvisu?

Rovnako aj v podnikaní – ak položím svoje meno za to, čo robím, nikdy nebudem schopný predať biznis niekomu inému alebo sa to nikdy nestane plne automatické, finančne tvoriace aktívum všetkých tých podnikateľských kníh, ktoré to odporúčajú ako najlepšiu vec.

Model podnikania nahrávacej spoločnosti

Nahrávacia spoločnosť má tradične objemný podnikateľský model. Zarába peniaze prostredníctvom predaja hudby vytvorenej inými umelcami. Výhodou modelu podnikania nahrávacej spoločnosti je, že vždy môže uzavrieť zmluvu s viacerými umelcami, prijať viac zamestnancov a predať viac albumov.

Model podnikania hudobníka

Hudobníčka má veľmi odlišný podnikateľský model. Ona si zarába peniaze predávaním svojej hudby. Hoci má možnosť distribuovať svoje albumy, nemá možnosť ich vyrábať. Stále musí písať piesne a tvoriť vlastnu hudbu.

Rocková hviezda niekdy nemôže byť úplne oddelená od podnikania. Mohli by ste si najať iných umelcov, ktorí vystúpia pod vašim menom. Nedávno mali v Bratislave koncert Deep Purple. Som si istý, že bol skvelý, ale čo je Deep Purple bez hlavného speváka a gitaristu Ritchieho Blackmora? Hlavnou výhodou podnikania rockovej hviezdy je, že máte monopol na kľúčovú myšlienku: na seba. Konkurent vás môže len imitovať, nikdy vás nemôže naplno nahradiť. Môžem skúsiť písať články ako Robert Kiyosaki, ale nikdy nemôžem nahradiť „bohatého otca, chudobného  otca“.

To je prečo sa podnikateľstvo rockovej hviezdy môže smiať na konkurencii. Je to kvôli tomu, že majú monopol na svoj tvorivý hlas. Na rozdiel od podnikateľského modelu  nahrávacej spoločnosti, je  tu základná časť  biznisu, ktorá nikdy nemôže byť napodobená.

Skutočný úspech je, ak si  rokové hviezdy napokon vytvoria svoje vlastné spoločnosti a prípadne sa veľké podniky stanú rockovými hviezdami. To je ozajstnou mierkou podnikateľského úspechu.

Komentáre

Povedzte nám, čo si myslíte ......

Musíte byť prihlásený na pridanie komentára.