- Mladý a úspešný – sebadôvera, vzťahy, financie, kariéra, vodcovstvo, zdravie a fitness - http://www.mlady-uspesny.sk -

Čo robiť v prípade, ak sa Vám nechce cvičiť?

42-16033090„Stupeň Vášho úspechu väčšinou závisí od toho, ktorá časť Vášho „ja“ nakoniec zvíťazí. Či to bude tá časť, ktorá chce jednoducho prestať alebo sa vzdať, alebo tá druhá, ktorá je schopná prekonať všetko, čo by Vám v dosiahnutí Vášho úspechu mohlo zabrániť.“

Zo všetkých mojich klientov – nech už bola úroveň ich telesnej kondície akákoľvek – som nenašiel ani jedného, ktorému by sa vždy, za každých okolností chcelo cvičiť. Je totiž súčasťou ľudskej povahy, že aj keď niečo potrebujeme alebo dokonca túžime urobiť, často krát sa nám to jednoducho urobiť nechce.

Nasledujúce stratégie nie sú iba dočasným riešením problému – sú to osvedčené metódy, ktoré Vás naštartujú práve vtedy, keď sa Vám to bude najmenej chcieť.

Úprimne sa zamyslite nad tým, či náhodou nepotrebujete prestávku.

Toto robím väčšinou hneď, ako si uvedomím, že sa mi niečo konkrétne nechce robiť. Ľahostajnosťou, ktorú po namáhavej práci často krát pociťujeme, sa nám naše telo a emócie snažia naznačiť, že jednoducho potrebujeme prestávku. Mali by sme sa nad tým úprimne zamyslieť, pretože často krát máme iba pocit, že ju potrebujeme. Niekedy je však prestávka skutočne potrebná. Uvediem jeden príklad. Cvičenie nijako obzvlášť nemilujem, a predsa cvičím takmer každý deň. Niekedy pred cvičením uvažujem nad tým, ako sa mi do toho vôbec nechce. Väčšinou som však iba lenivý.

Niekedy si ale uvedomím, že skutočne prestávku potrebujem. Takže z času na čas si doprajem jedno- alebo dvojdňový oddych. Jeho pozitívny účinok je dvojnásobný: Na jednej strane sa za ten čas môže moje telo trochu zregenerovať, na strane druhej – po pár dňoch mi začne môj tréning chýbať a neviem sa dočkať, kedy začnem opäť cvičiť.

Aj menej je niečo.

Denný plán môjho tréningu je 30-45 minút behu a približne 30 minút posilňovacích cvičení na formovanie svalov. Takže ak sa ráno zobudím a vôbec sa mi nechce, držím sa svojho rozhodnutia ísť behať aj tak; hoci možno kratšie. Lepšie ako neurobiť vôbec nič, je ísť behať 15-20 minút a 15-30 minút cvičiť posilňovacie cviky. Je dobré tak urobiť najmenej z dvoch dôvodov: Takýmto spôsobom vlastne v ten deň nevynechám cvičenie – a tiež sa takto ani nedostanem do toho kolobehu stále prestať s niečím, čo sa mi práve nechce robiť.

Zmeňte svoju rutinu.

Zistil som, že v najlepšej telesnej kondícii ma udrží a najviac kalórií mi spáli práve týchto 30-45 minút behu denne. Milujem zobúdzanie, ranný beh a plánovanie, modlenie sa, alebo spievanie po ceste – takže väčšinou to pre mňa nie je problém. Niekedy však musím zmeniť túto svoju rutinu. Takže namiesto 30-45 minút behu rozšírim toto aeróbne cvičenie na pár ďalších oblastí. 10-15 minút sa venujem behu, ďalších 10-15 plávaniu, 5-10 minút bicyklovaniu, 5-10 minút behu po tráve, a potom sa vrátim späť na svoju bežnú trasu. Takýmto spôsobom ani nevynechám tréning, ani sa nebudem nudiť.

Odmeňte sa.

Jedným zo spôsobov efektívnej motivácie je povedať si, že ak to urobíte, nejakým spôsobom sa potom odmeníte. Ja si napríklad hovorím, že ak ráno vstanem a pôjdem behať, môžem prísť späť o 10 minút skôr a byť takto v horúcej sprche o pár minút dlhšie.

S touto činnosťou si spojte skôr príjemné pocity, nie bolesť.

Každú našu činnosť si spájame buď s príjemnými pocitmi, alebo s bolesťou. Ak nám začne chýbať motivácia, potom pravdepodobne zistíme, že si danú činnosť spájame skôr s bolesťou. Ak napríklad uvažujem o tom, že nepôjdem ráno behať, potom si tento beh pravdepodobne spájam s nedostatkom času, s pociťovanou bolesťou, alebo s nudnosťou tejto činnosti. Čo však môžem urobiť pre to, aby som to zmenil? Je potrebné povedať si, že vďaka cvičeniu sa nielenže budem cítiť lepšie, ale udržím si aj svoju telesnú váhu a budem žiť dlhšie. To mi prinesie príjemné pocity. Keď nám budú hlavou prechádzať takéto myšlienky, začne sa uvoľňovať naša vnútorná motivácia a postupne začne meniť aj náš postoj voči danej činnosti.

Vyskúšajte tieto tipy a zistite, či pre Vás nebude oveľa jednoduchšie prekonávať svoju nechuť začať niečo robiť!
Článok napísal: Daniel Shaw